به گزارش اگزیم نیوز علی اصغر مونسان روز چهارشنبه در آئین افتتاح هشتمین نمایشگاه هوایی و هوانوردی ایران با بیان اینکه جهان با سرعت خارق العاده ای در حال تغییر است افزود : اقتصاددانان، توسعه و تنوع حمل و نقل را رمز کامیابی انسان در عصر حاضر دانسته و آنرا یکی از پایه های اساسی توسعه متوازن و پایدار کشورها می دانند چرا که شبکه های حمل و نقل با مولفه های مهمی چون اقتصاد، امنیت و عدالت ارتباط تنگاتنگ پیدا کردهاند.
وی اظهار کرد : اختراع هواپیما و دسترسی انسان به بزرگترین آرزوی خود یعنی پرواز ، بزرگترین دستاورد بشر در حمل و نقل بوده و مهم ترین دلیل توسعه و پیشرفت سریع علمی و تکنولوژی در قرن 20 است.
رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش یاد آور شد :جنگ جهانی دوم و تلاش کشورهای متخاصم برای برتری هوایی در میادین نبرد نیز سبب شد تا علوم و صنعت هوایی بسیار سریع رشد کرده و پس از جنگ ،رشد خدمات حمل و نقل هوایی توانست به توسعه اقتصاد جهانی کمک شایانی کند.
مونسان تصریح کرد : امروزه نزدیک به یک هزار و 400 ایرلاین با 25 هزار فروند هواپیما در 50 هزار مسیر ، بار و مسافر جابجا میکنند.
**در آمد 2.5تریلیون دلاری صنعت هوانوردی
وی گفت: درآمد حدود2.5تریلیون دلاری صنعت هوانوردی و اشتغال نزدیک به 60 میلیون نفر در این حوزه ، حجم بزرگی از گردش مالی و مشاغل حمل و نقل را به این صنعت تخصیص داده است.
مونسان افزود : براساس آمارها تنها در سال 2013 بیش از سه میلیارد مسافر و 50 میلیون تن بار از طریق خطوط هوایی جابجا شده که به لحاظ ارزشی 35 درصد ارزش کل بار جابجا شده در جهان بوده است.
وی تصریح کرد : در همین سال در کشور ما نیز حدود 350 هزار پرواز انجام شده که در نتیجه 25 میلیون مسافر شامل 8.5 ( هشت و نیم )میلیون مسافر بین المللی و 16.5( شانزده و نیم ) میلیون مسافر داخلی جابجا شده اند.
مونسان با بیان اینکه براساس پیش بینی های صورت گرفته ، ترافیک حمل و نقل هوایی در جهان تا 15 سال آینده دو برابر خواهد شد اظهار کرد : منطقه خاورمیانه در بین سایر مناطق جهان بیشترین رشد را به خود اختصاص می دهد.
**ایران تا 10 سال آینده نیاز به دستکم 400 هواپیمای جدید دارد
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش اظهار کرد : با توجه به ظرفیت سرمایهگذاری در حوزه صنایع هوایی و هوانوردی ایران با برآورد سالانه پنج میلیارد دلار ، کشور تا 10 سال آینده نیاز به حداقل 400هواپیمای جدید دارد که از این تعداد حدود 240فروند هواپیما با ظرفیت 80 تا 200 صندلی است که بتوانند مسیرهای داخلی و کشورهای اطراف را پوشش دهند و بین 30 تا 40 درصد هم هواپیماهای پهنپیکر و دور پرواز هستند که عددی بین 120 تا 160 هواپیما را تشکیل می دهند.
وی با بیان اینکه ظرفیت فرودگاهی کشور نیز با برنامه های توسعه طلبانه خرید هواپیماهای جدید همخوانی دارند افزود : در شرایط کنونی از 69 فرودگاه غیرنظامی کشور ، بنابر اظهار دست اندرکاران ، تنها 6 فرودگاه مهرآباد، شیراز، اصفهان، تبریز، مشهد و کیش اقتصادی هستند و سایر فرودگاه های کشور کم و بیش اقتصادی نیستند.
مونسان با تاکید بر اینکه تنها توسعه فیزیکی نمی تواند در ارتقاء حمل و نقل هوایی کشور موثر باشد اظهار کرد : باید ابعاد مختلف و موثر در توسعه این بخش مانند تشویق برای سرمایه گذاری خصوصی ، تربیت نیروی متخصص و فرهنگ سازی و تبلیغات در جامعه را نیز همگام با توسعه فیزیکی درنظر گرفت.
وی تصریح کرد : پس از اجرای برجام و با تدبیر دولت یازدهم حرکت پرشتابی در حوزه حمل و نقل هوایی و صنایع وابسته آغاز شده و تبادلات بین المللی ایران در این بخش رونق روز افزون داشته است .
مونسان افزود : از سرگیری پرواز شرکتهای هواپیمایی بریتیش ایرویز، ایرفرانس، کی ال ام، لوفت هانزا و چند شرکت دیگر صدور مجوز برای بیش از 66 هزار پرواز بین المللی ، عقد قراردادهای خرید هوا پیماهای جدید ، خرید تجهیزات مورد نیاز فرودگاهی و هدایت ناوبری جدید ، برقراری پروازهای جدید در مسیر ایران به اروپا، ارتقاء ایمنی پروازهای هوایی به دلیل دسترسی به قطعات اصلی ، از دستاوردهای مهم دولت در سه سال اخیر در این بخش بوده است.
** نیازمند توسعه و بازسازی ناوگان هوایی هستیم
وی صنعت توریسم را یکی از پردرآمدترین صنایع جهان در آغاز هزاره سوم دانست و گفت : این صنعت بخش قابل توجهی از درآمدهای ارزی کشورها را بخود اختصاص داده و پس از صنعت نفت و خودرو سازی عظیمترین شاخه اقتصادی شناخته میشود.
مونسان گفت : سیستم حمل و نقل هوایی عمدهترین عنصر تشکیل دهنده صنعت گردشگری بین المللی است که بخشی از هزینههای گردشگران را به خود اختصاص میدهد، به طوری که در برنامهریزیهای مربوط به توسعه گردشگری، توجه به این بخش و ظرفیتهای حال و آتی آن از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و خواهد بود.
به گفته مونسان ،ایران جزء ده کشور برتر در جذابیت های گردشگری است اما تنها نیم درصد از درآمدهای این صنعت را جذب کرده است و با توجه به اینکه بیشتر سفرهای بین المللی از دروازه های فرودگاهی آغاز می شود ، برای دستیابی به درآمدهای گردشگری خارجی و افزایش چشمگیر اشتغال در این صنعت ، نیازمند توسعه و بازسازی ناوگان هوایی و خدمات مربوطه هستیم.
وی تصریح کرد : سازمان منطقه آزاد کیش با هدف تبدیل کردن کیش به یکی از مقاصد گردشگری بین المللی ، اقدامات گستردهای در زمینه خدمات حمل و نقل هوایی شامل توسعه فرودگاهی و توسعه ناوگان هوایی انجام داده است .
مونسان گفت : برهمین اساس با تخصیص 4 هزار میلیارد ریال بودجه ، طرح هایی مانند ساخت ترمینال بین المللی کیش بازیربنای 42هزار مترمربع و با ظرفیت پذیرش4.5 ( چهار و نیم ) میلیون مسافر در سال ، خرید تجهیزات ناوبری و هوانوردی ، ترمیم و تعریض باند جنوبی برای پذیرش هواپیماهای پهن پیکر مانند ایرباس A380 و توسعه تجهیزات زمینی در دست اقدام بوده یا به پایان رسیده است.
وی افزود : برای توسعه فرودگاه جزیره هندورابی نیز با هزار میلیارد ریال بودجه ، طرح ساخت باند فرودگاه و سطوح عوامل پروازی اجرا شده که عملیات ساخت باند پروازی آن به پایان رسیده است.
مونسان اظهار کرد : شرکت هواپیمایی کیش نیز برای افزایش ناوگان هوایی خود ، خرید ده فروند هواپیمای جدید را در دستور کار قرار داده و به تازگی 4 فروند هواپیما خریداری و به ناوگان خود افزوده است.
وی ابراز امیدواری کرد که نتایج برگزاری این نمایشگاه در این مقطع حساس ، سرعت گام های توسعه کشور را به سوی اهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و برنامه های توسعه طلبانه دولت تدبیر و امید افزایش دهد.
هشتمین نمایشگاه بین المللی هوایی و هوانوردی ایران روز چهارشنبه با حضور سردار سرتیپ حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ،علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ،سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ،معاونان وزارت راه و شهرسازی ،سفیران کشورهای روسیه و سنگال، روسای شرکت های هواپیمایی ، امام جمعه کیش ،دبیر اجرایی و جمعی از فعالان عرصه صنایع هوایی برگزار شد.
هشتمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی ایران از امروز تا 29 آبان ماه پذیرای بازدید کنندگان است .
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: برای دستیابی به درآمدهای گردشگری خارجی و افزایش چشمگیر اشتغال در این صنعت نیازمند توسعه و بازسازی ناوگان هوایی و خدمات مربوطه هستیم
کد خبر 14869
نظر شما